Viktigheten av lagertelling: 5 grunner til at alle bedrifter trenger regelmessige lagertellinger.
Hvis du har utsatt den første lagertellingen, eller til og med har tenkt at du ikke trenger en i det hele tatt, håper vi at denne artikkelen gir deg ny motivasjon. Uansett om bedriften er liten eller stor, lønner det seg å gjennomføre regelmessige lagertellinger – bokstavelig talt!
Ved å gjennomføre regelmessige lagertellinger og få innsikt i butikkene dine, vil du finne nye måter å øke lønnsomheten og forbedre virksomheten på.
La oss overbevise deg om at lagertelling er en integrert del av enhver bedrift.
Hva er varetelling?
Varetelling er den fysiske tellingen og kontrollen av varer i butikk eller på lager. Hyppigheten av lagertellinger kan variere fra bedrift til bedrift. Noen foretrekker én eller to ganger i året, mens andre foretrekker hyppigere tellinger, som hvert kvartal eller hver måned.
Avvik mellom den faktiske lagerbeholdningen og dokumentert beholdning gjør det mulig å avdekke flere ulike problemer, slik at du kan implementere prosesser for å sikre bedre lagerstyring. Dette vil igjen føre til økt lønnsomhet i fremtiden.
5 årsaker til at alle bedrifter trenger regelmessige lagertellinger
1. Oppdag tyveri og identifiser problemer med lagersvinn
Realiteten i detaljhandelbransjen er at tyveri skjer, og vil alltid ha innvirkning på varetellingstall og forårsake avvik. Du vil aldri kunne stoppe butikktyveri helt, men ved å gjennomføre regelmessige lagertellinger kan du finne ut om det er nødvendig med en evaluering av sikkerheten, og kanskje avskrekke utro ansatte fra å stjele. En lagertelling som gjennomføres regelmessig, viser også problemer med skadede varer, ubehandlede eller manglende bestillinger og dårlige lagerstyringsrutiner.
2. Sikre at forretningsmålene nås
Hvis du identifiserer avvik i lagerantallene, tilsvarer dette avvik i økonomiske tall som kreves for å nå forretningsmålene. Det er mye bedre å finne disse uregelmessighetene med én gang, og ikke på slutten av et regnskapsår når du ikke har tid til å utarbeide en tiltaksplan.
3. Fastslå produktresultater
Det er viktig å være klar over hvilke produkter som selger, og hvilke som ikke selger. En lagertelling vil synliggjøre dette for deg. Hvis du har hatt et stort antall av ett produkt på lager en stund, kan det være en god indikasjon på at det ikke selger så bra. Så det kan hende du må redusere prisen eller flytte produktet til en annen plassering. Dette fungerer også hvis du har mindre lagerbeholdning enn forventet av et produkt. Årsaken til det kan være at det har solgt bra eller har en god plassering.
4. Maksimer lagerbestillingsprosessen
Lagertellinger vil, som tidligere nevnt, fremheve varemangel du kanskje ikke har vært klar over. Det får deg til å bestille mer av produktene som selger bra. Det kan også hende at du har registrert at en hel pall med populære varer er tilgjengelig, men lagertellingen viser at pallen er skadet under frakt, stjålet eller ikke levert.
5. Styrk prisstrategiene
En lagertelling vil rette søkelyset på økonomi. En lagertelling gir deg en perfekt mulighet til å analysere salg, fortjeneste, hvilke produkter som rives bort og hvilke som blir stående på hyllene. Det er et perfekt tidspunkt for å revidere prisstrategier slik at du kan maksimere fortjenesten.